Een kettingbotsing is een ongeval waarbij drie of meer motorvoertuigen betrokken zijn. Omdat bij een kettingbotsing vaak meerdere partijen betrokken zijn, kan het lastig zijn om vast te stellen wie aansprakelijk is voor welke schade. De experts van Drost staan voor je klaar om je te ontzorgen bij onder andere het aansprakelijk stellen van de juiste partij en het verkrijgen van de schadevergoeding waar je recht op hebt. Zo kun jij je focussen op je herstel.
Wat is een kettingbotsing?
Een kettingbotsing is een verkeersongeval waarbij ten minste drie voertuigen achterop elkaar zijn gebotst. Dit soort ongevallen komt veelal voor op snelwegen of drukke wegen, waarbij het houden van onvoldoende afstand meestal de oorzaak is. Kettingbotsingen vinden ook vaak plaats bij slechte weersomstandigheden en waar zicht en remweg beperkt zijn. Een aanrijding van achteren met twee voertuigen wordt een kop-staartbotsing genoemd.
Aansprakelijkheid (schuld) bij een kettingbotsing
Om de vraag te kunnen beantwoorden wie aansprakelijk is voor gevolgen van een kettingbotsing, is de navolgende regelgeving van belang:
Artikel 5 Wegenverkeerswet:
Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.
Artikel 6 Wegenverkeerswet:
Het is een ieder die aan het verkeer deelneemt verboden zich zodanig te gedragen dat een aan zijn schuld te wijten verkeersongeval plaatsvindt waardoor een ander wordt gedood of waardoor een ander zwaar lichamelijk letsel wordt toegebracht of zodanig lichamelijk letsel dat daaruit tijdelijke ziekte of verhindering in de uitoefening van de normale bezigheden ontstaat.
Artikel 19 Reglement verkeersregels en verkeerstekens (RVV):
De bestuurder moet in staat zijn zijn voertuig tot stilstand te brengen binnen de afstand waarover hij de weg kan overzien en waarover deze vrij is.
Wat is de aansprakelijkheid van de voorste auto?
In principe is de bestuurder die achterop rijdt bij een kettingbotsing verantwoordelijk voor de schade van het voertuig dat voor hem rijdt. Dat is echter niet bij alle kettingbotsingen het geval. Als de bestuurder van de voorste auto een verkeersfout maakt, kan de aansprakelijkheid toch bij de bestuurder van de voorste auto liggen, terwijl deze wel van achteren is aangereden. De voorste bestuurder is dan de veroorzaker van de kettingbotsing en de achteroprijdende auto heeft geen schuld aan het ongeval. De achteroptijdende auto kan de voorste bestuurder dan ook aansprakelijk stellen voor zijn schade. En dat geldt ook voor de bestuurders die na de tweede bestuurder zijn gebotst op een voorganger.
Voorbeelden van situaties waarin de bestuurder van het eerste voertuig in een kettingbotsing toch aansprakelijk kan zijn voor de gevolgen van het door hem veroorzaakte ongeval zijn:
- De situatie waarbij de voorste auto van rijstrook verandert en nalaat richting aan te geven (bijvoorbeeld in een file).
- De situatie waarin de voorste auto ineens en zonder goede reden remt (bijvoorbeeld bij een groen verkeerslicht).
- De situatie waarbij de voorste auto zijn achterligger snijdt, waardoor deze laatste een aanrijding niet meer kan voorkomen (bij voorbeeld bij het wisselen van rijstrook).
Wat is de aansprakelijkheid van achterop rijdende auto?
De achteroprijdende auto is in de meeste gevallen aansprakelijk voor de schade van zijn voorganger na een aanrijding. Dit komt omdat de bestuurder van de achteroprijdende auto verplicht was voldoende afstand te houden, zodat hij tijdig had kunnen stoppen, In het verkeer doen zich geregeld onverwachte situaties voor. Verkeersdeelnemers moeten derhalve alert zijn en moeten tijdig kunnen anticiperen op onverwachte situaties. Als een automobilist achter op zijn voorganger botst, wordt meestal aangenomen dat hij onvoldoende afstand hield en/of niet goed oplette.
Maar, zoals hiervoor ook al vermeld, zijn er uitzonderingen. Als de voorste auto bijvoorbeeld onverwacht van rijstrook wisselt zonder richting aan te geven of zonder reden abrupt remt. Dan kan de aansprakelijkheid bij de voorste bestuurder liggen. De voorste automobilist maakte dan een verkeersfout. In de meeste situaties is echter de achteroprijdende auto aansprakelijk voor de schade.
Wat doet de verzekering bij een kettingbotsing?
Bij kettingbotsingen is derhalve over het algemeen het achteroprijdende voertuig aansprakelijk voor de schade van zijn voorganger. Soms is het, zeker bij een kettingbotsingen waarbij veel auto’s betrokken zijn, echter niet makkelijk om vast te stellen wie nu achterop wie is gereden. Het immers ook mogelijk dat een achteroprijdende auto is doorgedrukt nadat hij eerst zelf van achteren is aangereden. Verzekeraas hebben daarom ook onderling afspraken gemaakt om de schadeafwikkeling niet onnodig ingewikkeld te maken. Die afspraken zijn vastgelegd in de zogenaamde Overeenkomst Vereenvoudigde Schaderegeling. Deze overeenkomst (waarover hierna ook nog meer) ziet echter alleen op de materiële schade en niet op de geleden (en te lijden) immateriële schade. Gelukkig geldt er in Nederland een verzekeringsplicht voor gemotoriseerde voertuigen, zodat de schade bij een kettingbotsing eigenlijk altijd gedekt is. En mocht er onverhoopt sprake zijn van schade die is veroorzaakt door een niet verzekerd voertuig, dan kan altijd nog een beroep worden gedaan op het Waarborgfonds Motorverkeer. De experts van Drost Letselschade weten precies waarop u als slachtoffer na een kettingbotsing recht heeft. Neem contact met ons op, dan helpen wij u verder!
Overeenkomst Vereenvoudigde Schaderegeling (OVS)
Zoals hiervoor al vermeld, hebben verzekeraars, om discussies te vermijden, verzekeringsmaatschappijen een speciale overeenkomst opgesteld: de Overeenkomst Vereenvoudigde Schaderegeling (OVS). Hierin is vastgelegd dat bij een aanrijding van achteren, de bestuurder die op zijn voorligger botst, verantwoordelijk is voor de schade aan dat voertuig. De overeenkomst is opgesteld om schadeclaims bij verkeersongelukken snel en zonder onnodige complicaties af te handelen. Voor kettingbotsingen bepaalt de OVS dat de botsing wordt teruggebracht tot een keten van enkelvoudige botsingen. De verzekering van elke bestuurder die een aanrijding veroorzaakt, vergoedt de schade aan de auto voor hen. Als een van de verzekeraars niet is aangesloten bij de OVS of als het Waarborgfonds Motorverkeer betrokken is, dan wordt die specifieke botsing buiten de regeling gehouden. De overige aanrijdingen worden volgens de OVS afgehandeld, zodat de kettingbotsing verder zo efficiënt mogelijk geregeld kan worden.
Letselschade en vergoedingen bij een kettingbotsing
Ben je betrokken geraakt bij een kettingbotsing en is een andere partij aansprakelijk? Als je als gevolg van die kettingbotsing letsel hebt opgelopen, kun je meestal een letselschadevergoeding eisen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een vergoeding omdat je je werk niet meer kunt doen (verlies van verdienvermogen), een vergoeding voor medische kosten die niet door de zorgverzekeraar worden gedekt, de kosten voor huishoudelijke hulp, of een vergoeding voor opgelopen studievertraging. Ook heb je in beginsel dan recht op een vergoeding van smartengeld. We adviseren je om na een kettingbotsing altijd een letselschadespecialist van Drost Letselschade in te schakelen. Ook als het letsel in eerste instantie lijkt mee te vallen.
Neem contact op
Wil je jouw letselschade melden of heb je een vraag? Neem dan contact met ons op via het onderstaande formulier.
Gratis bellen mag natuurlijk ook: 0800-2490300
- Succespercentage van 98%
- Nationaal Keurmerk Letselschade
- Ruim 35 jaar ervaring door heel Nederland