De zomervakantie is voor de meesten helaas weer voorbij. En dus besteden veel media aandacht aan de positie van de kinderen in het verkeer, nu ze weer massaal naar school gaan. Vooral voor de automobilisten is het wel even weer wennen aan die hordes kinderen die over straat gaan. In de eerste weken na de zomervakantie vinden er dan ook ruim 30 procent meer ongevallen plaats dan in de rest van het jaar.
Veilig Verkeer Nederland startte daarom ook dit jaar weer de campagne “De Scholen zijn weer begonnen!”. Deze actie is nog steeds nodig omdat uit onderzoek is gebleken dat in de eerste weken van het schooljaar veel ongevallen gebeuren met 12-en 13-jarige scholieren. Directeur van Veilig Verkeer Nederland, Felix Cohen weet wel waar dat aan ligt, zo vermeldt MetroNieuws.
Veel nieuwe kinderen
Na de zomervakantie zijn er ieder jaar weer veel nieuwe kinderen op de schoolroute. Automobilisten moeten dan altijd weer even gewaarschuwd worden om extra op te letten omdat kinderen in grote groepen, lopend en op de fiets op weg zijn naar school. Er zijn veel nieuwe kinderen op de schoolroute en ook veel onervaren fietsers. Onze campagnespandoeken zijn in deze periode daarom in 86 procent van de gemeenten in Nederland nadrukkelijk zichtbaar boven de straten.”
Vooral de brugklassers gaan na de zomervakantie vaak voor het eerst een nieuwe, voor hen onbekende, route fietsen. Met name op gevaarlijke kruispunten levert dit problemen op. Uit onderzoek van het Verbond van Verzekeraars blijkt dat in 2015 in de weken vlak na de zomervakantie sprake was van een stijging van het aantal schadeclaims na aanrijdingen van 211 naar 280 per week. „Deze stijging verdient aandacht, het gaat immers om de verkeersveiligheid van schoolgaande kinderen”, zegt Richard Weurding, algemeen directeur van het Verbond van Verzekeraars.
’s Middags meer ongelukken
Naar school gaan is minder gevaarlijk dan de weg terug. Kinderen die na een lange dag in de leerboeken op weg naar huis gaan, lopen veel meer kans betrokken te raken bij een ongeluk.
De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) keek op verzoek van Metro naar de ongeval cijfers van jonge kinderen op de fiets. Opvallend genoeg blijkt naar huis gaan gevaarlijker dan de rit naar school.
Fietsende kinderen tussen de 10 en 15 jaar krijgen meer ongelukken waarbij ze naar het ziekenhuis moeten in de middag dan ’s ochtends. Van 15.00 uur tot 17.00 uur valt 20 procent van het aantal jonge fietsslachtoffers. Op weg naar school, tussen 8.00 uur en 9.00 uur is de kans op een ongeluk veel kleiner.
Vermoeidheid een rol
Ook in België blijkt naar huis gaan gevaarlijker dan naar school. Het Belgische verkeersinstituut BIVV hield al eerder de statistieken tegen het licht en zag ook een groot verschil tussen het aantal ongelukken voor en na schooltijd. Kinderen tussen de 3 en 18 jaar lopen de grootste kans om van of naar school betrokken te raken bij een ongeluk. Aan het einde van de middag vinden 1,5 keer meer ongelukken plaats dan ’s ochtends.
De Belgische onderzoekers wijten dit aan vermoeidheid aan het einde van de schooldag. Ook kan het meespelen dat mensen zich naar huis toe haasten. Daar komt volgens de Belgen nog bij dat hoe verder de werkweek vordert hoe groter de kans op een ongeluk wordt. Vrijdagmiddag is daarmee het gevaarlijkste moment voor kinderen op weg naar huis.
Ook een woordvoeder van de SWOV vermoedt dat vermoeidheid een rol kan spelen bij ongelukken in de namiddag, maar kan daar nog niet echt een vinder achter krijgen. Aldus de woordvoerder in dagblad De Telegraaf.