De RAI Vereniging, Bovag, Fietsersbond en ANWB houden hun hart vast als gebruikers van supersnelle elektrische fietsen per 1 juli tussen de vrachtwagens, bussen en personenwagens gaan rijden. “Daardoor ontstaan levensgevaarlijke situaties omdat er grote snelheidsverschillen zullen zijn”, vreest een woordvoerder van de RAI Vereniging.
Over ruim een maand moeten alle 10.750 supersnelle elektrische fietsen – die 45 km/u kunnen rijden – rondrijden met een geel kenteken. Daarmee krijgen ze dan dezelfde status als een bromfiets. Dat betekent dat gebruikers wettelijk niet langer meer op het fietspad mogen rijden. Doen ze dat wel, dan levert dat een boete op van 95 euro. Bovendien geldt voor hen een helmplicht. Ook fietssnelwegen zoals het RijnWaalPad tussen Arnhem en Nijmegen en de F35 in Twente zijn dan verboden gebied.
Het is onbegrijpelijk dat snelle e-bikes vanaf deze zomer worden geweerd van snelfietsroutes, vindt de RAI Vereniging. Ook de Fietsersbond pleit ervoor om de zogeheten speed pedelecs een vrijstelling te geven: “Laat de snelle elektrische fiets wel op snelfietsroutes mogen rijden”. “Onbegrijpelijk en een onbedoeld effect van de wet”, stelt voorzitter Steven van Eijck van RAI Vereniging dinsdag. “Er is maatwerk nodig”, vindt directeur Saskia Kluit van de Fietsersbond.
Griezelig experiment
“Ik kijk er niet naar uit”, zegt Martin de Vries, die op een speed pedelec rijdt en er fel op tegen is dat hij straks tussen de auto’s moet gaan rijden. In de Telegraaf noemt hij de nieuwe wet een een horrorscenario, een griezelig verkeerskundig experiment waarin leven en gezondheid van de e-bikers de inzet zijn. “Onbegrijpelijk dat de minister daar haar toestemming voor heeft gegeven en ons verbannen heeft van het fietspad naar de rijweg”.
“Als ik op de rijbaan fiets, denken automobilisten dat ik ’gekke Gerritje’ ben. Die hebben er geen benul van dat wij met een speed pedelec hier juist móéten fietsen”, aldus De Vries. “Ik heb het hier in Hilversum al meegemaakt dat ik werd afgesneden en uitgescholden omdat ik niet op het fietspad reed.”
Te druk op fietspad
Het ministerie zegt dat de snelle e-bikers niet voor niets van het fietspad worden geweerd. “Het is er gewoon te druk en dan is er geen plek voor heel snelle gebruikers”. De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) onderzoekt op dit moment wat de gevolgen zijn voor de veiligheid in het verkeer. “Na de zomer zullen we de uitkomsten evalueren en de regels eventueel aanpassen”, reageert een woordvoerder.
Bron: de Telegraaf