Onderzoek naar kwalijke zaken van belangenbehartigers
31-05-2021 | Het Verbond van Verzekeraars start een onderzoek naar incompetente belangenbehartigers. Aanleiding is de trage afhandeling van letselschadezaken. Tien jaar na de schietpartij in Alphen aan den Rijn wachten nog veel slachtoffers op een schadevergoeding. Aldus een nieuwsitem van het programma Radar van de AVROTROS.
Volgens het Verbond van Verzekeraars zijn er belangenbehartigers (het gaat niet om letselschadeadvocaten) die geen of onvoldoende informatie aanleveren waardoor onnodige vertraging ontstaat. Dit is niet in het belang van het slachtoffer. Het Verbond gaat daarom onderzoeken hoe vaak slachtoffers voor de tweede keer slachtoffer worden van kwalijke praktijken van belangenbehartigers.
Volgens Iwanna de Jonge, woordvoerder van het Verbond van Verzekeraars zullen drie punten meegenomen worden in het onderzoek: Belangenbehartigers die geen informatie aanleveren, belangenbehartigers die nergens op reageren en belangenbehartigers die nota’s voor buitengerechtelijke kosten via de verzekeraar vergoed krijgen, maar dan ook nog geld gaan halen bij het slachtoffer, bijvoorbeeld een bepaald percentage van de uitkering of een bepaald bedrag.
Kwalijke praktijken
De Letselschade Raad lanceerde begin 2021 het Nationaal Keurmerk Letselschade om goede kwalitatieve belangenbehartiging van slachtoffers te waarborgen. Daarom verwijzen Slachtofferhulp Nederland en verzekeraars slachtoffers voor een gekwalificeerde belangenbehartiger altijd naar het Nationaal Keurmerk Letselschade (NKL). ‘Het Verbond vindt dit een goede eerste stap. Echter is dit nog niet voldoende, omdat inschrijving in het Keurmerk geen verplichting is. Daarom start het Verbond dit onderzoek.’
De Letselschade Raad constateerde eerder al kwalijke praktijken, zoals beunhazerij (letselschadebehandelaars zonder relevante kennis, ervaring, noch opleiding), handel in dossiers, dubbel declareren, wurgcontracten, onnodige of excessieve no-cure-no-pay-contracten. De Raad krijgt regelmatig meldingen van mogelijk onprofessioneel, ongewenst of kwalijk handelen. De Projectgroep IAKP bespreekt en onderzoekt dergelijke signalen die onder andere via een meldpunt binnenkomen.
Trage afhandeling geleden schade
Een slechte belangenbehartiger kan zorgen voor een trage afhandeling van de geleden schade, waardoor slachtoffers onnodig lang moeten wachten op een schadevergoeding. Minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid beantwoordde Kamervragen over de trage schadeafhandeling van de schietpartij in Alphen aan den Rijn, waarbij dader Tristan van der Vlis – naast zichzelf – zes mensen doodschoot, en zestien mensen gewond raakten. Voor het schietincident is de politie aansprakelijk gesteld, omdat de 24-jarige schutter nooit een wapenvergunning had mogen krijgen.
Uit de antwoorden van de minister blijkt dat van de 71 geregistreerde zaken pas 32 dossiers volledig zijn afgerond. In het voorjaar van 2020 is de stichting VSSA (stichting vergoeding slachtoffers schietincident Alphen aan den Rijn) opgericht die de schade beoordeelt. Volgens minister Grapperhaus zijn in veel zaken de dossiers nog incompleet en wacht VSSA nog op informatie van belangenbehartigers.
Matiging uurtarieven
Enkele ongereguleerde belangenbehartigers zijn onlangs door de rechter op hun vingers getikt vanwege hun uurtarief. In korte tijd heeft de rechter al tweemaal bepaald, dat een ongereguleerde belangenbehartiger een gematigd uurtarief dient te hanteren. Vorderingen die neerkwamen op een uurtarief van 225 tot 245 euro werden afgewezen, omdat de betreffende belangenbehartigers niet aangesloten zijn bij de LSA of het NIVRE-register.
BRON: RADAR