Het aantal auto-ongelukken neemt elk jaar af, echter het aantal fietsongevallen neemt alleen maar toe. Dat was de reden om te werken aan de ontwikkeling van een communicerend verlichtingssysteem voor fietsers: Cyclist RoadUser Interaction Support. Aan het systeem is samengewerkt door Universiteit Twente, Rijksuniversiteit Groningen, revalidatiecentrum het Roessingh en het Enschede ontwikkelbedrijf Indes.
Het doel van het nieuwe systeem is het aantal fietsongevallen reduceren. Het aantal ongelukken neemt onder andere toe door het gebruik van elektrische fietsen en de toename van ‘oudere’ fietsers. De nieuwe zogeheten speed pedelecs hebben ook al verplicht een remlicht, maar de toegevoegde waarde van het nieuwe systeem zit hem in de richtingaanwijzers. Vooral voor ouderen die liever niet één hand van het stuur willen halen om hun hand uit te steken, kan dit een uitkomst zijn. De richtingaanwijzers zullen bestuurd kunnen worden vanaf het stuur. Het achterlicht zal door toevoeging van de aanwijzers en een remlicht iets groter worden, aan het voorlicht zal niets te zien zijn. Daarnaast zal door middel van speciale ledlampjes de snelheid van de fietser worden verbeeld.
Mocht het nieuwe systeem goedgekeurd worden én op de markt komen verwacht Rutmer Tjeerdema van Accel, waaronder Sparta en Batavus vallen, dat het maar een paar tientjes zal gaan kosten.
Bron: Tubantia.nl