Er wordt niemand vervolgd voor het dakdrama in het FC Twentestadion De Grolsch Veste in 2011, waarbij twee doden en negen zwaargewonden vielen. De Bouwcombinatie Grolsch Veste en Voortman Staalbouw treffen een schikking met het Openbaar Ministerie en ontkomen daarmee aan een strafzaak.
De deal wordt vandaag door het OM bekendgemaakt, aldus dagblad Tubantia. Eind december is de minister van justitie al akkoord gegaan met deze manier van afhandelen. Gisteren tekenden de bedrijven de transactie. Voortman en de Bouwcombinatie (bestaande uit Dura Vermeer, Trebbe en Te Pas Bouw) betalen elk een boete van 50.000 euro en nog eens 75.000 aan het Fonds Slachtofferhulp. Het treffen van de schikking is geen schuldbekentenis. De verdenkingen tegen zeven werknemers van de bouwbedrijven zijn geseponeerd. De slachtoffers en nabestaanden zijn geïnformeerd over het akkoord. “Zij kunnen leven met deze afhandeling”, zegt persofficier Mariëlle Hartman van het OM. “Ze zouden dit liever hebben dan een strafzaak, waarin alles opnieuw wordt beleefd.”
Onduidelijkheid
Bij de uitbreiding van het stadion in juli 2011 stortte een deel van het dak in. Op dat moment werd er aan de constructie gewerkt. Er vielen twee doden en negen zwaargewonden. Vast staat dat het dak al werd afgebouwd terwijl er nog essentiële onderdelen aan de dragende constructie ontbraken. Hartman: “Er is lang en zorgvuldig onderzoek geweest, maar het heeft geen volledige duidelijkheid gegeven over de toedracht van het ongeluk. En ook niet aan wie de gemaakte fouten strafrechtelijk zijn toe te schrijven. Niet vast staat dat de bedrijven of personen wisten dat de constructie niet stabiel was en dus gevaarlijk, maar ze hadden het moeten weten.” Dat leverde een overtreding van de Arbowet op. Daarvoor is deze transactie gesloten.
Zes jaar
Dat het OM er bijna zes jaar over deed om het drama af te wikkelen, heeft de afgelopen tijd tot boosheid geleid bij slachtoffers. Zij konden daardoor het drama moeilijk achter zich laten, was het verwijt. Volgens Hartman kon dit gewoonweg niet sneller. In het onderzoek is gebruik gemaakt van het onderzoek van de Onderzoeksraad voor de Veiligheid, dat een jaar na het ongeluk verscheen. Maar ook van een onderzoek van TNO. Verder zijn er meerdere bouwspecialisten geraadpleegd. Zij hebben daarna elk op elkaars rapporten mogen reageren. Op verzoek van de bedrijven zijn er voorts nog contra-expertises geweest.
Pas eind 2014 was het technische onderzoek naar de toedracht van het ongeluk afgerond. “Dan pas kun je de balans opmaken: wat hebben we nou werkelijk in handen?” Op basis daarvan koos het OM begin 2015 voor een schikking. Daarna moest dat juridisch beoordeeld en goedgekeurd worden door de parketleiding, de hoofdadvocaat-generaal en het College van Procureurs-generaal. Dat vergde bijna een jaar. Het laatste woord was ten slotte aan de minister van Justitie; hij moet de afhandeling voor zijn politieke rekening nemen. Het groene licht kwam vorige maand. Gistermiddag hebben de bedrijven hun handtekening gezet.
Bron: Tubantia.nl