Op 21 april 2012 vond een treinbotsing plaats in Amsterdam, vlakbij het Westerpark. Een intercity en een sprinter botsten frontaal tegen elkaar. Bij het ongeval raakten ten minste 190 van de circa 425 inzittenden gewond, van wie ruim 20 ernstig. Eén van de ernstig gewonde reizigers overleed de dag na het ongeval aan de opgelopen verwondingen. De botsing kon gebeuren doordat één van beide treinen door een rood sein reed. De Onderzoeksraad voor Veiligheid is op 21 april 2012 een onderzoek gestart dat op 11 december 2012 is afgerond.
Het onderzoek van de Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft zich gericht op drie zaken:
- De precieze gebeurtenissen die vooraf gingen aan de botsing (de toedracht).
- De wijze waarop de kans op een botsing als gevolg van een roodseinpassage wordt beheerst.
- De botsveiligheid van de betrokken treinen.
Rapporten
- 11 december 2012 Rapport Treinbotsing Amsterdam Westerpark
- 11 december 2012 Verkort rapport Treinbotsing Amsterdam Westerpark
- 11 december 2012 Bijlage bij Hfdst. 2 – Feitenonderzoek door Arcadis
- 11 december 2012 Bijlage bij Hfdst. 3 – Human Factors aspecten machinist door Intergo
- 11 december 2012 Bijlage bij Hfdst. 3 – Human Factors aspecten bij treindienstleiders door Intergo
- 11 december 2011 Bijlage bij hfdst. 4 – Simulatie bewegingsverloop rijtuigen door tass
- 11 december 2012 Bijlage 2 – Reacties op conceptrapport (inzagetabel)