Luchtvaartmaatschappijen zijn aansprakelijk als een passagier buiten zijn of haar schuld letsel oploopt tijdens de catering aan boord. Als bijvoorbeeld een beker warme koffie op iemand valt, kan de schade worden verhaald op het vliegbedrijf. Dat heeft de Europese rechter onlangs bepaald, aldus De Limburger.
Het Europees Hof van Justitie heeft dat bepaald naar aanleiding van een vraag van de hoogste Oostenrijkse rechter. De zaak draaide om een jong meisje dat tijdens een vlucht van Mallorca naar Wenen brandwonden opliep doordat koffie van het uitklaptafeltje van haar vader omviel. De familie eiste 8.500 euro schadevergoeding van de Oostenrijkse luchtvaartmaatschappij Niki Luftfahrt. Deze ging in beroep en uiteindelijk vroeg de hoogste Oostenrijkse rechter advies van het Europees Hof. De vraag was namelijk wanneer er sprake is van een ‘ongeval’ zoals bedoeld in het luchtvaartverdrag van Montreal. Daar kwam de hoogste Oostenrijkse rechter niet uit.
Luchtvaartmaatschappij aansprakelijk voor letselschade
De maatschappij zei niet aansprakelijk te zijn voor het ‘ongeval’, maar dat is volgens het EU-hof wel zo. Of de verwondingen het gevolg zijn van een typisch luchtvaartrisico hoeft daarbij niet te worden onderzocht. De rechters leggen het begrip ‘ongeval’ in het internationaal luchtvaartverdrag zo uit dat ook onvoorziene en onopzettelijke gebeurtenissen eronder vallen. Als wordt aangetoond dat de passagier medeverantwoordelijk is voor het incident, ligt het anders. Het begrip ongeval strekt zich uit ’tot alle situaties die zich voordoen aan boord van een luchtvaartuig en waarbij een passagier lichamelijk letsel oploopt door een voorwerp dat wordt gebruikt voor het bedienen van passagiers’. Daarbij hoeft niet expliciet aangetoond te worden dat er sprake is van een ’typisch luchtvaartrisico’, aldus het Europese Hof.
BRON: RTL Z en De Limburger