Bestuurder verantwoordelijk in zelfrijdende auto
Zelfs als de Autopilot is ingeschakeld, blijft degene die op de bestuurdersstoel van een auto zit de feitelijke bestuurder. Dat heeft de kantonrechter van de rechtbank Midden-Nederland bepaald. Vincent Everts was naar de rechtbank gestapt omdat hij het niet eens was met een boete die hij had gekregen voor het gebruik van zijn mobiele telefoon tijdens het rijden.
De redering van Everts was dat niet hij, maar zijn Tesla model X de feitelijke bestuurder van de auto was, omdat dit voertuig zelf in staat is om te sturen en te remmen. Everts zelf was daardoor de juridische bestuurder. Maar de rechter was het met zijn redenering niet eens en bepaalde dat Everts gewoon schuldig was. Hij moet zijn boete dus gewoon betalen. Everts laat op Twitter weten met zijn juridisch adviseur in gesprek te gaan over mogelijke vervolgstappen.
De kantonrechter heeft twee redenen om het argument van Everts naast zich neer te leggen. Ten eerste is in de Wegenverkeerswet bepaald dat de bestuurder van een motorrijtuig degene is die het voertuig bestuurt óf degene die wordt geacht om het voertuig te besturen onder zijn onmiddellijk toezicht. Hoewel Everts de besturing van de auto aan het voertuig zelf had overgedragen, bleef hij degene die bepaalde waar de auto heen ging en hoe het rijtuig moest handelen in noodsituaties.
Daarnaast schrijft Tesla zelf op de website dat de menselijke bestuurder nog steeds moet opletten, altijd actief moet zijn en gereed moet zijn om in te grijpen. Om de Autopilot op langere termijn te laten werken, moet de chauffeur – zelfs als Autopilot is ingeschakeld – regelmatig zijn handen op het stuur leggen. Ook dit suggereert volgens de rechter dat Everts uiteindelijk de feitelijke bestuurder van de auto is.
Eerder kwam de kantonrechter in Utrecht al tot een vergelijkbaar oordeel. Een andere persoon droeg aan dat hij geen boete had mogen krijgen voor het gebruik van zijn mobiele telefoon, omdat zijn Tesla zelf kon rijden. Maar de rechter was het daarmee niet eens – het vasthouden van een mobiele telefoon mag ook in een Tesla met ingeschakelde pilot niet.
Deze uitspraak geeft een voorzichtig antwoord op de vraag wie er verantwoordelijk is voor auto’s, computers en andere machines als die taken van de mens overnemen. Deze rechters waren daar duidelijk over: de mens blijft verantwoordelijk.
BRON: NOS.nl