Premies voor WA-autoverzekeringen blijven maar stijgen
Autoverzekeringen worden steeds duurder. De premies zijn afgelopen twee jaar ruim 30 procent gestegen. Een simpele WA-verzekering kost in sommige gevallen al bijna 1000 euro. Afgelopen week berichtten diverse media hierover. Onder andere naar aanleiding van een onderzoek van de vergelijkingssite Independer, die de stijging van de jaarpremies van WA-autoverzekeringen in acht grote steden onderzocht.
Uit het onderzoek bleek dat de WA-premiestijging in de afgelopen twee jaar behoorlijk verschillend zijn gestegen. Dat komt omdat de verzekeraars kijken naar de woonplaats van de autobezitter om het risico en de bijbehorende premie vast te stellen. Maar de verzekeraars kijken naast woonplaats, leeftijd en rijervaring ook steeds meer naar het type auto dat verzekerd wordt. De getallen die Independer in haar onderzoek noemt zijn dan ook nog niet eens de premies van de duurste verzekeringen.
Argumenten verhoging premies
Verzekeraars worden steeds creatiever met hun argumenten die de verhoging moeten rechtvaardigen. Zo stelt DSV dat de premie omhoog moet vanwege het whatsappen achter het stuur en omdat het steeds drukker wordt op de weg door de florerende economie. Meer auto’s, meer kans dat je op elkaar botst. “De meest gebruikte argumenten van verzekeraars zijn dat er meer schades zijn. Die schades zijn ook duurder; een bumper zit tegenwoordig vol sensoren. Ook zijn er meer letselschades,” aldus Suzan Samson van Independer.
Daar komt bij dat de verzekeraars al jaren verlies lijden op hun autoportefeuille. De Nederlandsche Bank spreekt de bedrijven er geregeld op aan. Al in 2011 constateerde DNB dat ruim een derde van de verzekeraars verlies leed op de WA-autoverzekering en dat de financiële buffers onvoldoende waren. Verzekeraars gebruiken de autoverzekering als lokkertje in de hoop ook andere producten te kunnen slijten. In 2015 verloor de sector 300 miljoen op de WA-verzekeringen en ook de allrisk autoverzekeringen waren nauwelijks nog winstgevend. Op slechts 5 procent van de autoverzekeringen wordt winst gemaakt. Die verliezen mogen niet gedekt worden met bijvoorbeeld de winsten uit levensverzekeringen. De premies autoverzekeringen móéten dus omhoog.
Susan Samson ziet voorlopig nog geen einde aan de premiestijgingen. Te meer omdat op 1 januari 2019 de wet Vergoeding van Affectieschade in werking treedt. Nabestaanden en naasten van slachtoffers met ernstig blijvend letsel krijgen dan recht op een vergoeding. Die affectieschade komt tussen de 12.500 en 20.000 euro per geval te liggen. De verzekeraars draaien ook daarvoor op. De vergelijkingssite verwacht dat autoverzekeringen in de toekomst alleen nog maar duurder zullen worden.
BRON: het AD, Independer