Maandelijks schrijft één van de letselschade-experts van Drost Letselschade een persoonlijke column over zaken en ervaringen rond de letselschade-praktijk. Deze maand een bijdrage van Koen Venema, NIVRE register-expert.
Komt het weer door het weer …
Van wintermaanden met gevoelstemperaturen van -20 tot een hittegolf in juli. Van kriebels over een Elfstedentocht tot een tekort aan zwembaden en airco’s, je maakt wat mee in Nederland. Maar wat is eigenlijk de invloed van het weer op (verkeers)ongevallen?
Het weer is zeker van invloed op de verkeersveiligheid in Nederland, simpelweg omdat het rijgedrag van de bestuurder er door moet worden veranderd. We hebben niet voor niets winter-/zomerbanden, mistachterlichten, strooiwagens en ZOAB. Uit onderzoek blijkt echter dat de kans op verkeersdoden bij neerslag verdubbelt en de kans op ongevallen met minimaal 35% stijgt. Bij Sneeuw en ijs is dat minimaal 77%.
Neerslag
De meeste automobilisten passen tijdens (hevige) neerslag hun rijgedrag aan. Er wordt doorgaand minder hard gereden, minder ingehaald en men gaat minder dicht op elkaar rijden. Toch gebeuren er meer ongevallen als er sprake is van neerslag en de veranderingen in het rijgedrag zijn dan kennelijk ontoereikend. Sproei- en spatwater beperken het zicht, we remmen meer af maar daardoor ook vaak te laat. Ondanks het feit dat de wegen en de afwatering van onze wegen steeds beter worden is ook aquaplaning nog altijd een probleem en o.a. afhankelijk van de stroefheid van de weg, de profieldiepte van de banden en de snelheid waarmee wordt gereden. Bij buien na een periode van droogte/hitte moeten we uitkijken voor viskeuze aquaplanning. Olieresten en stofdeeltjes zorgen dan voor een gladde laag op het wegdek.
Mist
Bij mist passen we eigenlijk allemaal onze snelheid aan, maar wist u dat we dan ook allemaal wat dichter op elkaar gaan rijden? Minder zicht en dichter op elkaar rijden vraagt om ongevallen.
Laagstaande zon
Een op- en ondergaande zon vermindert het zicht van verkeersdeelnemers aanzienlijk. De laagstaande zon verblindt het meest, waardoor we tegenliggers of de auto voor ons soms helemaal niet zien. Ook weerkaatsende zon, al dan niet in combinatie met regen, zorgt soms voor problemen.
Wind
Dat wind van grote invloed kan zijn op het verkeer, behoeft eigenlijk geen uitleg. Iedereen herinnert zich nog we de storm van een aantal maanden geleden. De afsluitdijk ging dicht, bomen waaiden om en vrachtwagens, caravans en auto’s werden van de weg geblazen. Maar ook op de fiets, als voetganger of op de bromfiets is een windvlaag gevaarlijk.
Sneeuw en ijs
De winters in Nederland worden voor mijn gevoel strenger en strenger. Sneeuw, ijzel en temperaturen flink onder 0 zijn geen uitzondering meer. Gelukkig zijn we meestal goed voorbereid in Nederland, strooien we veel en rijden we steeds meer op winterbanden. Die wat mij betreft gewoon verplicht gesteld dienen te worden. Waar ZOAB voor de afvoer van water bijzonder geschikt is, ontstaan er bij kou echter grotere problemen. Door de open structuur van dit beton, zullen natte weggedeelten eerder bevriezen. Bij ijzel gaat dit extreem snel.
Hitte
Ook de hitte waar we de laatste tijd veelvuldig mee te maken hebben, heeft nadelige invloeden op de veiligheid. Asfalt kan bij hoge temperaturen smelten, met alle gevolgen van dien. Waar bij de hiervoor beschreven weersomstandigheden er vaak sprake is van fysieke effecten, heeft de hitte meer invloed op de verkeersdeelnemer. De emoties nemen toe, we zijn loom, vermoeider en verliezen sneller de concentratie. De reactiesnelheid neemt daardoor af. Ook gaan we doorgaans later naar bed, staan we eerder op en komen we dus minder uitgerust de weg op.
Kortom
Neem het weer serieus, pas je rijgedrag aan en ga goed uitgerust en voorbereid op weg. Gun elkaar de ruimte en weet: beter 5 minuten te laat dan binnen 5 minuten in het ziekenhuis.