‘Grotere drukte leidt tot problemen op Twentse wegen’
Vier ongelukken met vrachtwagens op snelwegen telde Twente in amper twee weken tijd. Dat meldde dagblad Tubantia afgeopen weekend. En daar is vandaag al weer een ernstig ongeluk bijgekomen, met als gevolg weer kilometerslange files en lange wachttijden. En weer was er een dode te betreuren. Opnieuw was de ravage door het ongeval zo groot, dat net als vrijdag, de snelweg urenlang moest worden afgesloten voor bergingswerkzaamheden en politieonderzoek.
Het was het zoveelste incident waarbij vrachtwagens zijn betrokken. Alleen in de eerste helft van juni staat de teller voor de regio Twente nu al op vier, met twee doden en meerdere gewonden. En experts waarschuwen: dit wordt de komende jaren alleen maar erger. Cijfers over dit jaar heeft Rijkswaterstaat nog niet, maar het aantal ongevallen met wegtransport nam in 2017 met zo’n 20 procent toe ten opzichte van het jaar ervoor. In totaal waren er 5700 incidenten en miljoenen euro’s schade.
„De tendens is dat dit aantal blijft stijgen”, erkent transportverzekeraar TVM bij monde van woordvoerder Frank Woestenburg. „Als de economie aantrekt, gaan er meer vrachtwagens de weg op en rijden ze ook meer kilometers. Bovendien neemt ook het autoverkeer toe. Dat leidt tot meer ongevallen, zo simpel is het.”
Oorzaken
Maar hoe simpel die verklaring ook is, wie verder kijkt ziet meer oorzaken. „Het gebruik van de smartphone tijdens het rijden, zowel door chauffeurs als door automobilisten, speelt een belangrijke rol”, zegt Woestenburg. En het feit dat een flink aantal truckers van buitenlandse komaf is, kan problemen veroorzaken. „Daarom hebben wij er nu in Den Haag voor gepleit om de matrixborden van Engelse teksten te voorzien. Dat is nu allemaal nog in het Nederlands. Daardoor missen sommige bestuurders belangrijke waarschuwingen.”
Een ander probleem is het chauffeurstekort. „We horen uit de branche wel verhalen dat door de haast om nieuwe rijders te regelen, opleidingen niet goed worden afgerond.” Ook staat de planning van de ritten vaak onder spanning, zegt Woestenburg. „Chauffeurs voelen druk om op tijd aan te komen.”
Quinten Snijders van brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) nuanceert de toename van het aantal verkeersongevallen. ,,Het klopt dat als de economie aantrekt, er meer ongevallen met vrachtwagens zijn. En dat verwachten we ook voor de nabije toekomst. Maar de meeste verkeersongevallen worden niet door de vrachtwagens veroorzaakt. Probleem is natuurlijk wel dat als er een vrachtwagen bij betrokken is, de gevolgen groter zijn.”
BRON: Dagblad Tubantia