Maandelijks schrijft één van de letselschade-experts van Drost Letselschade een persoonlijke column over zaken en ervaringen rond de letselschade-praktijk. Deze maand een bijdrage van Ivonne van Delft, NIVRE register-expert.
Het digitale tijdperk
Sinds enige tijd schrijven wij maandelijks een column over het letselschade vak. We doen dit om beurten en we weten dus allemaal dat we ”een stukje moeten schrijven” voor op de website. Maar waarover schrijf je dan? Nu ik aan de beurt ben en een onderwerp probeer te bedenken, bedenk ik mij dat ik inmiddels bijna 30 jaar in het vak zit en dat er zo veel veranderd is.
Mijn eerste werkzaamheden bij een verzekeringsmaatschappij bestonden eigenlijk vooral uit persoonsgegevens invoeren en groene kaarten typen. Wat vond ik het fijn dat ze bij deze verzekeraar een elektrische typemachine hadden!
Op maandagmorgen begon ik om 06.30 met het opstarten van de computer, zodat iedereen om half acht kon beginnen. Ik begon dan om half acht met het invoeren van de gegevens van verzekerden die nog niet in de computer stonden.
Er waren geen mobiele telefoons en geen laptops en als je op het “world wide web” wilde inloggen maakte dat een hoop kabaal. Contact met een slachtoffer verliep telefonisch en per post. Later toen ik ondersteunend werk ging doen voor accountmanager van een andere verzekeraar kon ik deze “oppiepen” als ik hem nodig had. Hij kon dan op zoek naar een telefooncel om naar kantoor te bellen.
Heeft het digitale tijdperk mijn werk gemakkelijker gemaakt? In ieder geval wel anders. Vandaag bekeek ik na mijn ontbijt vanmorgen alvast welke e-mails er waren binnen gekomen en heb ik al wat korte vragen van cliënten kunnen beantwoorden. Onderweg jaar kantoor in de auto had ik telefonisch contact met een cliënt die mij vast de laatste stand van zaken met betrekking tot zijn re-integratie wilde doorgeven voordat hij naar zijn werk vertrok. Op kantoor aangekomen stuur ik de app berichten van cliënten door mijn mailbox om uit te printen en aan ons systeem te koppelen. Ik zie ook app berichten van cliënten die graag contact met mij willen vandaag.
Gisteren heb ik drie cliënten bezocht en heb ik onderweg al een bezoekrapport kunnen uitwerken op mijn laptop. Het eerste gesprek verliep immers vlotter dan verwacht en om de tijd toch nuttig te kunnen besteden heb ik een stop gemaakt bij een wegrestaurant met wifi. Intussen heeft de cliënt met wie ik vanmorgen e-mail contact had een nieuwe vraag. Toch maar even bellen dus.
Inhoudelijk heeft het digitale tijdperk niet voor veranderingen gezorgd. Het niveau van de dienstverlening is er mijns inziens wel door verbeterd. De contacten met verzekeraars en cliënten zijn gemakkelijker te bewerkstelligen en de lijnen zijn korter. Ik hoef niet meer op zoek naar correctielint voor de typemachine en ik hoef niet meer te wachten totdat iemand mijn brief ontvangen heeft.
Ik ben benieuwd wat er de komende 20 jaren nog veranderd op kantoor. Ik ben er klaar voor!