Vanochtend bleek uit nieuwe politiecijfers dat het aantal dodelijke verkeersongevallen met e-bikes toeneemt. Bestuurders van een e-bike zijn inmiddels al vaker slachtoffer van een fataal verkeersongeval dan bromfietsrijders. De politie is bezorgd en adviseert de e-bikers om een helm te dragen.
Cursus of training
87 Procent van de personen die omkomt op een e-bike is 60 jaar of ouder. Dit kan komen door de vergrijzing, door de e-bike blijven mensen namelijk langer mobiel. Veilig Verkeer Nederland adviseert ouderen daarom om een training te volgen. Bij zo’n training krijg je als bestuurder praktische tips, waarmee je valpartijen kan voorkomen. Een andere oorzaak kan de stijgende drukte op het fietspad zijn, wat ook kan zorgen voor gevaarlijke situaties.
Vorige week kwam al naar buiten dat Den Haag verplichte richtingaanwijzers wil voor de zogenoemde speed pedelec. De elektrische fiets die snelheden tot 45 km/u kan bereiken. Dit moet de veiligheid vergroten, ook voor de gebruikers zelf.
Dragen van een helm
De politie is niet eerder naar buiten getreden met cijfers over het aantal fatale slachtoffers op een e-bike. In 2016 waren zeker 26 van de overledenen e-bike en er wordt geen daling verwacht in 2017. De politie geeft daarom dringend advies om een helm te dragen, aangezien onderzoek laat zien dat het dragen van een helm ernstig letsel kan voorkomen. De Fietsersbond is tegen een wettelijke verplichting van het dragen van een helm. Zij zien liever dat de maximumsnelheid voor auto’s wordt verlaagd.
De politie wil dat Nederlanders voorzichtiger de weg op gaan, daarom doet men vandaag mee aan het Europese project EDWARD. Dit project heeft als doel een dag zonder fatale verkeersongelukken. Speciaal hiervoorplaatst Rijkswaterstaat op de matrixborden boven de wegen teksten zoals: ‘Rij bewust en kom veilig thuis’.
BRON: het AD